Zomer en wintertijd en inname tijden hydrocortison

Home / Forums / Forum openbaar algemeen / Zomer en wintertijd en inname tijden hydrocortison

• Auteur

Hallo,
        Een vraag…mijn zoon slikt sinds een poosje hydrocortison ivm ziekte van Addison.
        Ik vraag mij af hoe jullie dat doen met de tijden van inname bij het terugzetten van de klok zoals nu dit weekend gebeurd is bij het ingaan van de wintertijd.
        Mijn zoon heeft zijn medicatie ingenomen op de nieuwe tijd s’morgens. Dus normaal om half 9 maar nu ivm de klok die terug ging was het eigenlijk half 10.
        Hij was vandaag erg moe en wat duizelig…
        Groet R.Schrik

• 31 oktober 2023 om 17:50 #22891

Afgelopen zaterdag tijdens de nieuwe ledendag van de Bijniervereniging was dit een van de aandachtspunten/vragen in de middag-discussie met de endocrinoloog Henri Timmers.
          Vastgesteld werd dat de meeste hydrocortison gebruikers nauwelijks problemen ervaren bij de overgang van zomer naar wintertijd. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en er was een iemand die hier veel problemen mee had, maar dat had hij ook bij iedere afbouw na een crisis of anderzins een verandering in de hydrocortison inname. Zoals vaak met het instellen en gebruiken erg persoonlijk en je moet afgaan op je eigen ervaringen dan wel gaan leren van je ervaringen. Iedereen heeft een eigen ervaringenboekje.

Wat mij wel verbaast het late tijdstip van de eerste(?) inname van hydrocortison. Hoe laat staat uw zoon op en neemt hij niet direct bij het opstaan zijn hydrocortison. Misschien kan hij dan nog beter een half uur voor opstaan alvast zijn medicatie innemen, zodat er voldoende cortisol in zijn lichaam zit om actief te worden en te blijven.

• 31 oktober 2023 om 18:06 #22892

Dankje voor de reactie.
            Mijn zoon neemt zijn eerste dosis hydrocortison om 8.30 uur s’morgens en vervolgens s’avonds om 16.30 uur.

• Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.