Wisselen met medicijnen voor patiënten met bijnierinsufficiëntie ongewenst

Home / Forums / Forum algemeen / Wisselen met medicijnen voor patiënten met bijnierinsufficiëntie ongewenst

• Auteur

Beste leden,
        BijnierNET en de NVACP ontvangen op dit moment (7 en 8 september) enkele signalen dat mensen die hun hydrocortisontabletten gaan ophalen, hydrocortison tabletten van een ander merk krijgen dan ze gebruikelijk geleverd kregen.
        Van de apotheker krijgen zij te horen dat zij de hydrocortison-tabletten waar zij aan zijn gewend, niet meer leverbaar zijn
        of zijn vervangen door een generieke goedkoper versie.
        Er zijn op dit moment geen leveringsproblemen met de ‘gewone bekende hydrocortison’-tabletten, direct release.

We proberen een breder beeld te krijgen wat er nu precies aan de hand is, want er is geen enkele reden om te wisselen.
        Bovendien heeft wisselen het risico in zich dat dit niet zonder gevolgen blijft, je kunt beter niet wisselen, alleen als het niet anders kan.
        Trouwens als je moet wisselen van hydrocortisontabletten moet dit zorgvuldig gebeuren, altijd in overleg met je endocrinoloog en hoor je heldere uitleg te krijgen van de apotheker. Hydrocortison staat op de z.g.n. “oranje lijst” van de ”Leidraad Verantwoord Wisselen Medicijnen”.
        Zijn er mensen die deze ervaring heel recent ook hebben gehad? Laat het dan ajb weten!

Wil je niet wisselen, neem dan contact op door een mail te zenden naar info@bijniernet.nl.

Dossier: wisselen van medicatie

Nog een waarschuwing voor Plenadren gebruikers: Nog steeds ondanks de waarschuwingen van de KNMP zijn er apotheken die aangeven als er geen Plenadren geleverd kan worden u wel Efmody kunt gebruiken. Dat is niet waar
        Efmodi werk werkt anders en wie dit eerder wel heeft gedaan geeft aan dat het niet goed ging.
        Neem contact op met info@bijniernet.nl als u geen Plenadren kunt krijgen.

• 29 september 2023 om 11:39 #22852

Ik heb voor de zomer een keer een ander merk gekregen: 5 mg tiofarm (daarna heb ik maagklachten gekregen). Bij navraag gaf apotheek aan dat deze een langere houdbaarheidsdatum hadden. Omdat ik de indruk had dat mijn maagklachten begonnen zijn in die periode heb ik gevraagd om weer terug te gaan naar acecort en aangegeven dat ik geen ander merk wil en zeker niet zonder overleg.
          Groet,
          Judith

• 29 september 2023 om 11:40 #22853

Ik heb voor de zomer een keer een ander merk gekregen: 5 mg tiofarma (daarna heb ik maagklachten gekregen). Bij navraag gaf apotheek aan dat deze een langere houdbaarheidsdatum hadden. Omdat ik de indruk had dat mijn maagklachten begonnen zijn in die periode heb ik gevraagd om weer terug te gaan naar acecort en aangegeven dat ik geen ander merk wil en zeker niet zonder overleg.
            Groet,
            Judith

• 29 september 2023 om 13:56 #22854

Dit is bij mij ook voor de zomervakantie gebeurd. Mijn zorgverzekeraar zou mijn vorige merk niet meer vergoeden, kreeg ik van de apotheek te horen. Ik slik nu ook het merk tiofarma.
              Gr. Sonja

• 29 september 2023 om 20:17 #22855

Er zijn ondertussen behoorlijk wat reacties binnen gekomen bij info@bijniernet.nl en het is duidelijk wat er aan de hand is.
                De groothandel en de keten (Brocacef en Benu) hebben een contract met een zorgverzekeraar afgesloten en de leveranciers over prijsafspraken. De ene keer heet het preferentie de andere keer laagste prijs garantie (LPG). Ik vind daar van alles van maar tot zekere hoogte mag dat. Het is een centenkestie iets van minder dan 10 euro op jaarbasis.
                Preferent moet worden aangekondigd en mag niet in het lopende jaar worden veranderd en daarnaast moet het in de polis worden vermeld. Daarom heet het LPG of iets dergelijks.
                Desondanks geldt de “Leidraad verantwoord wisselen medicijnen”.
                De apotheker moet duidelijk aangeven waarom je andere tabletten krijgt en moet informatie geven over veranderen en dat er bijwerkingen kunnen ontstaan en die bijwerkingen zijn ondertussen gemeld bij het Lareb.
                Ga dus het gesprek aan en als je dat niet wilt of kunt dan zijn er andere mogelijkheden.
                Doordat in de andere twee merken TEVA en Tiofarma een andere producent is die de hydrocortison levert kan er dus, als je gevoelig bent bij wisselen, omdat je strak gedoseerd bent, problemen ontstaan. Je niet lekker voelen, misselijkheid, dreigende crisis etc. Dat is niet vreemd, daarom staat hydrocortison voor substitutie gebruik op de oranje lijst. Daarom moet er overleg zijn met je arts en moet je worden gewaarschuwd en eventueel worden begeleid. Dat zijn de gemaakte afspraken gedaan door de Patiënten Federatie Nederland de FMS, VWS en KNMP.

• 29 september 2023 om 20:22 #22856

Aanvullend op het vorige bericht:
                  Er zijn afspraken gemaakt dat in geval van tabletten zoals hydrocortison er in principe niet mag worden gewisseld
                  tenzij er eerst met u als patient en uw arts is gesproken. Als dat toch is gebeurd, ga dan gerust terug naar
                  de apotheek en leg uit wat u wenst (of wat U niet wenst). u heeft daar recht op. Indien uw apotheek dit niet
                  kan uitvoeren zoals u wenst zijn er andere oplossingen. In dat geval stuur een mailtje naar INFO@BijnierNET.NL
                  en wij komen er op terug.

• Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.