veel last na gastric bypass

Home / Forums / Forum algemeen / veel last na gastric bypass

• Auteur

Hallo allemaal ik ben veke en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb zelf AGS en heb de laatste tijd heel veel last van lichamelijke klachten. Heb ook sinds lange tijd heel veel stress ivm mijn man zijn werk en ik heb al enkele keren mijn noodspuit moeten gebruiken. Ben ook twee keer met ambulance naar ziekenhuis gebracht. Persoonlijk merk ik dat ik na mijn gastric bypass de medicijnen niet goed meer worden opgenomen. Ik zit dan ook op een hoge dosering om toch iets of wat beter te functioneren. Ik neem 50 mg hydrocortisone per dag. 25 15 10.

De laatste vijf jaar zijn eigenlijk een hel voor me geweest. Zijn er nog mensen van jullie die zoveel last ervan hebben?

• 6 maart 2024 om 11:44 #22989

Dag Veke,
          Dat is niet niks dat je nu al 5 jaar problemen hebt met de opname van de hydrocortison. Ik neem aan dat je dit toch hebt besproken met je endocinoloog. Wat je niet aangeeft is welke tabletten je gebruikt, zijn dit nog steeds de magistraal bereide capsules of tabletten of ben je overgestapt op de geregistreerde tabletten met laagje tegen de bittere smaak en een kleurtje?
          Op zich heeft de operatie geen effect op de opname, er is een artikel verschenen een aantal jaren terug waarin een onderzoek werd uitgelegd.
          Nu zit je ook in een periode van hevige stress en dat verstoord het beeld behoorlijk en kun je nauwelijks nog aangeven of de stress de oorzaak is of de tabletten/capsules al dan niet door de operatie en dat maakt het heel moeilijk. Heftige stress heeft een grote impact op de hoeveelheid cortisol die je nodig hebt en misschien moet je wel zolang die stress duurt verhogen, overleg dit zeker met je arts. Zie ook het stressschema https://www.bijniernet.nl/medicatie-themapagina/stressinstructies/

Als je ondertussen de tabletten met kleurtje en laagje gebruikt en je breekt ze niet dan zou je dit dus eens kunnen proberen, zodat het makkelijker opgenomen wordt. Ik meen dit van iemand gelezen te hebben.
          Geadviseerd wordt om niet te breken, dat is omdat het onmogelijk is om heel precies te breken, maar als jij de 10 mg tablet in tweeën breekt en de delen gelijk inneemt, neem je de juiste dosering.
          Sterkte met alle stress en overleg dit met de endoverpleegkundige of met jouw arts.

• 11 maart 2024 om 11:19 #22992

Hallo Veke,

Geen persoonlijke ervaring maar ik heb er voor de lol eens gegoogled op ‘gastric bypass en medicijn opname’. En daar komt toch wel uit naar voren dat er -waarschijnlijk- effect is. Dat komt tenminste naar voren uit de informatie op websites van diverse ziekenhuizen. Uit het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde: ‘De anatomische en functionele veranderingen aan de tractus digestivus bij deze operaties zijn groot. Daardoor kunnen belangrijke veranderingen in de biologische beschikbaarheid van geneesmiddelen ontstaan.’ Het komt er eigenlijk op neer dat niemand het zeker weet, schijnt ook dat het ene medicijn beter wordt opgenomen dan het andere (zo is de anti-conceptie pil niet meer betrouwbaar), maar duidelijk is wel dat slow-release medicatie niet geschikt is. Dus geen Plenadren voor jou..

Ik ben het met Alida eens dat jouw situatie, met alle stress, ook behoorlijk invloed zal hebben en dat nu niet meer helder is wat nu waar aan ligt. Maar ga dit vooral spoedig bespreken met jouw arts!

• 19 maart 2024 om 19:00 #23011

Hoi Veke,

Gastric bypass betekent: supplementen slikken. Slikken, ja, en dat ik bij alle GBP patiënten een probleem, want door te slikken, wordt gebruik gemaakt van het spijsverteringskanaal inclusief de maag. En in de maag vindt veel vertering/opname plaats.

Uiteindelijk wordt dan heel vaak Vitamine B12 een probleem. Dat heeft een stofje uit de maag nodig (intrinsic factor) om omgezet te worden in een vorm die vervolgens door de dunne darm kan worden opgenomen, want de opname van (omgezet) B12 vindt in de dunne darm plaats. Omdat de maag verkleind is, wordt er te weinig intrinsic factor gemaakt en wordt de B12 niet meer (genoeg) opgenomen. Er ontstaat dus een tekort.

Een tekort aan B12 kan leiden tot een heel scala aan problemen, omdat het overal in het lichaam een rol speelt, zowel in lichaam als hersenen. Zowel hevige stress als ziekte leiden tot een hogere B12-behoefte.

Aan mensen met een GBP dient B12 via injecties voorgeschreven te worden. De weg via de maag is niet meer betrouwbaar/werkt niet meer (voldoende). Hooggedoseerde smelttabletten zijn uiteindelijk ook niet voldoende.

Meer info:

http://www.stichtingb12tekort.nl

Facebookpagina ‘B12-tekort, de vergeten ziekte’

http://www.mdl.nl

• Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.