Schildklier

• Auteur

Hallo ik ben anja heb een hypofysetumor 2 operaties verder en verwijdering bijnieren vanwege cushing ( forse resttumor hypofyse) . Ik heb allerlei klachten waaronder ook absurd veel transpireren, zowel bij lichamelijk werk als bij emoties, en ook vaak extreem koud. Meting schildklier onder de ondergrens, endocrinoloog doet daar niets mee. Graag reactie groetjes anja

• 28 september 2025 om 23:15 #26297

Beste Anja,

Ik weet dat er meer mensen hier lat van hebben, zeer overmatig transpireren, en een oplossing is er niet echt. Dan koelen maar dat is lastig als je aan het werk bent.

Misschien kun je eens contact opnemen met Schildklier Nederland https://schildklier.nl/ vroeger zaten ze in Amersfoort als SON misschien nu nog wel

• 29 september 2025 om 12:31 #26298

Hallo Anja!

Ik heb Hashimoto (auto immuun schildklier) en primaire bijnierschorsinsufficiëntie en ik herken wat je schrijft. Het zweetaanvallen en extreem koud. Ik ben al jaren ‘onderweg’ met mijn aandoeningen en ik heb geleerd dat het ontzettend moeilijk is om uit te vinden wat waar precies aan ligt. De kwaal (kwalen) zelf? De medicatie? Bijwerkingen? Nu helpt mijn leeftijd, in de overgang, ook niet mee. Zweetaanvallen, opvliegers, zijn dan ook niet vreemd natuurlijk. Ik vraag wel eens aan mijn endocrinologe maar die trekt ook haar schouders op. Mijn schildklier metingen zijn ‘binnen de marge’ en dan is wat haar betreft prima.

Ik gooide voorheen alles op mijn bijnieren, maar ik heb met wat inlezen geleerd dat de schildklier ook een behoorlijke boosdoener kan zijn! Die fijnstelling aan medicatie luistert echt heel nauw. En de een voelt zich beter bij een iets hogere en de andere bij een iets lagere waarde. Maar die moet nog steeds wel binnen de marge vallen! Als je schrijft ‘onder de ondergrens’ dan klopt er iets niet en moet je aan de bel trekken!

• Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.