Problemen met het inbrengen van een infuus
Home / Forums / Forum openbaar algemeen / Problemen met het inbrengen van een infuus
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 maanden, 1 week geleden door
Alida Noordzij.
-
AuteurBerichten
-
-
6 augustus 2025 om 21:32 #26246
Deze vraag stel ik voor Klazien Kaspers die op dit moment niet in staat is om te te typen.
Bij opname in het ziekenhuis lukte het van de week weer niet om een infuus goed aan te sluiten
Zelfs met een scanapparaat om de locatie van een goede ader te bepalen op de Holding, in beide ziekenhuizen, is een nieuwe infuus er binnen een uur uit…
Men heeft meer en langer werk om een infuus in te krijgen dan dat deze dan ook daadwerkelijk blijft zitten.Zo wie zo is het moeilijk om bloed te prikken, maar een infuus aanleggen bij een crisis is vrijwel onmogelijk.
Afgelopen week 10x geprobeerd en 2x met scan apparatuur. Ben erg benieuwd hoe dat dan wordt opgelost.
Klazien is erg benieuwd hoe anderen hier mee omgaan. -
20 augustus 2025 om 13:00 #26253
Ik ben ooit een keer een ‘speldenkussen’ geweest toen ik geprikt moest worden, toen ik met een (beginnende) crisis op de SEH kwam. Ze moesten wel 10 pogingen doen voordat ze bloed konden afnemen. Ik begreep later dat mijn bloeddruk erg stijgt bij zo’n crisis-begin en dan ineens omklapt steil naar beneden. Dat dat er voor zorgt dat de bloedvaten zich sterk vernauwen, wat het aanprikken en bloed opzuigen c.q. infuus aanleggen wel heel erg lastig maakt. Ik had op dat moment overigens nog geen Solu Cortef injectie gehad; die hebben ze later via infuus op de SEH gegeven. Al doende leert men; dat is me uiteraard nooit meer gebeurd. Eerst Solu Cortef, dan pas naar de SEH.
Kan het zijn dat al Klazien in het ziekenhuis opgenomen wordt, haar cortisol niveau veel te laag is? Ze nog geen injectie heeft gehad?
-
25 augustus 2025 om 19:25 #26257
Hallo Emmy, bedankt voor je reactie op mijn vraag. Ik had thuis al 2x Solu Cortef gekregen voor ik opgenomen werd.
Het is ook niet de eerste keer dat ik niet/moeilijk te prikken ben. Dit is al enkele jaren een feit. Zelfs met echo is het ondoenlijk om een infuus
in te krijgen. Deze blijft hooguit 1,5 zitten en dit gebeurt op de Holding. Het ligt beslist niet aan diegene die prikt; ik ben zelf de oorzaak. De laatste keer kon geen enkel infuus in de arm blijven zitten, dit hebben opgelost om Solu Cortef in delen te geven.
Misschien zijn er nog andere ideeën??
Groet,
Klaziena
-
1 september 2025 om 11:25 #26265
Hallo Klaziena,
Ik vond het wel een interessante vraag dus ik ben even in Google gedoken. Blijkbaar zijn er een paar factoren die prikken lastig maken; donkere huidskleur, diepliggende vaten, veel vetweefsel, beschadigde/kwetsbare bloedvaten (door medicatie) én lage lichaamstemperatuur of stress. Maar ik ga er vanuit dat al deze factoren, vooral die stress, al beoordeeld zijn in het ziekenhuis. Aanprikken met hulp van een scanner is een soort van laatste redmiddel, net als prikken in de ellenboog-plooi. Als ze dat allemaal al hebben geprobeerd ga je richting ‘poort’ of PICC-lijn; vaste aanprikpunten die meestal gebruikt worden voor het langdurig geven van medicatie.
Ik denk dat je enige optie is om dit met je arts te overleggen. Die jouw medische achtergrond en conditie kent. Ik hoop voor je dat er een oplossing komt!
Groeten Emmy
-
1 september 2025 om 15:46 #26267
Hi Emmy en Klazina
Fijn dat je dit even opgezocht hebt, ik had dit ook bedacht omdat ik deze mogelijkheid ken voor het frequent geven van medicijnen aan patiënten met kanker die chemo krijgen, ik kende de precieze naam van het systeem niet.
Waarschijnlijk kunnen ze via dit systeem ook bloed afnemen en ben je van dit gedoe met iedere keer prikken af Klazina.
Je hebt alleen van die ziekenhuizen die er te eigenwijs voor zijn, dus even doordrammen en stevig BEP zijn, als ze niet mee spelen.
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.