problemen hpa-as, oorzaak onbekend

Home / Forums / Forum algemeen / problemen hpa-as, oorzaak onbekend

• Auteur

Synacthentest en bloedonderzoek wijst uit dat mijn bijnieren en schildklier niet meer werken. Ook maak ik te weinig ACTH aan. Mri en CT scan laten niets afwijkends zien, maar ik heb geen antistoffen die op een auto-immuu ziekte wijzen. Wel zit ik flink laag in een aantal CYP-jes.

Ik vraag me af of er mensen zijn die dit herkennen? Ik zou graag erachter willen komen wat de oorzaak is  Zit sinds dikke 3 maanden nu op de florinef, acecort en levothyroxine.

Mvg, Miriam

• 5 juli 2025 om 17:29 #26211

even voor de zekerheid, je hebt toch in het afgelopen jaar geen kuur met corticosteroïden gehad? Bijvoorbeeld voor astma of eczeem of tabletten met dexamethason of prednison of zo?

Een andere optie bijvoorbeeld een behandeling met immuuntherapie medicijnen?

• 5 juli 2025 om 18:39 #26213

Ik heb kortdurend een neusspray van de huisarts gebruikt, echter niet langer dan een week aan een stuk en als geadviseerd (als ik t al niet vergat tussendoor te nemen). Terugkijkend was de neusspray toen al voor klachten die naar alle waarschijnlijkheid al met de schildklier en bijnieren te maken hadden.

Wat wel in mijn bloed te zien is na een opname met Addisoncrisis los van de bijnieren zijn een hoge LDH waarde, een hoge monocytenwaarde  en CPR is niet in orde. (en natuurlijk de TSH en T4 )

Dank je voor het meedenken

• Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.