Maagklachten

Home / Forums / Forum algemeen / Maagklachten

• Auteur

Hallo,
        Mijn zoon van 18 heeft de ziekte van Addison. Dat is ongeveer een maand geleden vastgesteld. Hij is gelijk met medicatie gestart 2 x daags hydrocortison 10 mg en 1 x daags fludrace 62,5 mcg.
        Nu heeft hij geregeld last van constipatie, buikpijn of juist waterige ontlasting. We hadden al contact opgenomen met de arts 2 weken geleden. Maar hij zei dat het lichaam er ook aan moet wennen.
        Mijn zoon raakt redelijk in paniek als hij maagklachten heeft. Hij is verder niet ziek. Geen koorts of iets dergelelijks. Maar hij is bang dat de medicatie niet werkt.

• 12 juni 2022 om 18:58 #22340

Natuurlijk moet een lichaam wennen aan medicatie en opnieuw een balans vinden. Ik weet niet hoelang het heeft geduurd voordat de diagnose Addison duidelijk werd en dat speelt ook rol, immers je zit na een tijd te laag cortisol en zoutverlies in een keer weer op min of min normaal. Het is goed mogelijk dat het effect heeft op de darmfunctie al heb ik dat nog niet eerder gehoord. Jullie zijn nog maar een maand bezig om te wennen en te herstellen en je lichaam moet bijkomen van een moeilijke zware periode.
          Wat ik mij afvraag wat is geregeld last hebben van de klachten die je noemt. Is dat zeg wat 1 of 2 keer gebeurd in de afgelopen maand of gebeurd dat iedere week of zelfs nog vaker. Ga eens in een agenda noteren hoe vaak het gebeurd en welke klachten je dan hebt. Je kan dat kort noteren: buikpijn, krampen, diarree, obstipatie en hoe ziet dat er uit, waterig dun of brijachtig en ruikt dat afwijkend.
          Wat kan is dat je na eerste diagnose van een auto-immuunziekte je nog meer krijgt en dat hoeft niet maar kan wel. En dat kunnen verschillende aandoeningen zijn, ook coeliakie = glutenovergevoeligheid. Kijk eens op Thuisarts de website daar staan de verschijnselen beschreven.
          Je zoon heeft gelijk dat hij zich bij diarree ongerust maakt over de werking van zijn medicijnen zeker als het vaker voorkomt. Kortom even opletten en noteren, want meten is weten en meten is nu kijken en opschrijven. Sterkte

• 12 juni 2022 om 19:56 #22341

Dank voor je reactie op mijn bericht. Mijn zoon heeft achterna al veel langer onbegrepen klachten voordat de diagnose werd gesteld en ook de internist zei dat zijn lichaam idd moet herstellen.
            We hebben nog contact gehad met de huisartsenpost vandaag en zij adviseerden toch even om vanavond en morgenvroeg contact op te nemen met de arts hierover.

Dank voor je tips

• 18 juni 2022 om 09:02 #22354

Beste R. Schrik,

Ik zie dat uw zoon 2 x p/d 10 mg hydrocortison slikt. Dit is vrij ongebruikelijk in Nederland, maar misschien bent u van België?

De natuurlijke productie van cortisol volgt een dag/nachtritme. ’s Ochtends het meest en aflopend naar de nacht steeds minder tot een heel klein beetje ’s nachts om de basisprocessen doorgang te laten vinden.
              Om die natuurlijke cortisolproductie (beter) na te bootsen, slikken de meeste patiënten 3 x p/d hydrocortison en wel als volgt: 10 mg bij het wakker worden, 5 mg rond het middaguur en 5 mg rond het avondeten.
              Om dit gemakkelijker te maken zijn er zelfs pillenstrips die tabletten van 10, 5 en 5 mg bevatten.
              Zie voor een afbeelding blz 12 rechtsonderaan: https://www.bijniernet.nl/wp-content/uploads/2019/12/20191123-NVACP-2-endo-apotheek.pdf

Besef dat de hydrocortison zo’n 4-6 uur werkt. Misschien heeft uw zoon darmproblemen omdat op sommige momenten van de dag er een tekort aan hydrocortison is. Zijn klachten kunnen namelijk ook passen bij een laag cortisol/hydrocortison.
              Bespreek eens met zijn arts de verdeling over de dag van de medicatie.

Met vriendelijke groet,
              Margot Ekhart

• 18 juni 2022 om 09:17 #22355

Bij nog eens lezen zie ik dat u dit bericht schrijft onder de titel ‘maagklachten’.
                Weet u zeker dat het maagklachten zijn of misschien toch/ook darmklachten?
                Als het echt maagklachten zijn, zou een maagbeschermer kunnen helpen. Alleen kan die weer de opname van het levensbelangrijke vitamine B12 verstoren…
                Groet, Margot Ekhart

• 18 juni 2022 om 10:32 #22356

Dank voor u bericht…hij heeft buikpijn en idd darmklachten. De ene keer diarree en de andere keer wat obstipatie.
                  Ik ga u tip gelijk overleggen met de internist. Dank voor het meedenken!

• Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.