Kent iemand Ivido (PGO, electronisch dossier)?

Home / Forums / Forum openbaar algemeen / Kent iemand Ivido (PGO, electronisch dossier)?

• Auteur

De ‘zorggroep’ waar onze huisarts en apotheek onder valt werkt met een electronisch systeem (‘Mijn Gezondheid.net’) waarin je als patiënt vragen kunt stellen aan je huisarts of herbestelbare medicijnen kunt bestellen bij de apotheek. Er staat ook een stukje persoonlijk dossier in, met testuitslagen e.d.

Toen ik vandaag in dat systeem inlogde zag ik iets nieuws;
        NIEUW! Koppel direct jouw PGO
        Koppel jouw PGO Ivido aan MijnGezondheid.net en je hebt in 1x alle gegevens over jouw gezondheid op een plek!

Mmm.. ik weet ’t niet.. Ik heb al overal toestemming gegeven voor het uitwisselen van gegevens tussen ziekenhuis-huisarts-apotheek e.d. Dat heet LSP (landelijk schakelpunt) geloof ik..? Moet ik dit dan ook nog doen? Ivido is blijkbaar weer een apart systeem, dat me inzicht geeft in mijn Persoonlijke Gezondheids Omgeving..? Het geeft een beetje het gevoel alsof al mijn gegevens in steeds meer systemen komen te staan.

Kent iemand Ivido/PGO en is dat vertrouwd cq heeft dat meerwaarde?

• 27 december 2022 om 15:30 #22568

Het PGO is 6-8 jaar geleden bedacht. Vooral de Patiënten Federatie Nederland (PFN) heeft zich hier hard voor gemaakt.
          Kijk eens op hun website daar zul je veel informatie vinden.
          Het idee is dat jij als patiënt al je gegevens, uitslagen, medicijnen opslaat op je eigen computer (telefoon) maar ook dat je de zelfmeet resultaten daarop zet en deelt met je arts, bijv, bloeddruk, gewicht enz. Het dagboek van de Bijnier App was bijvoorbeeld het idee.
          Het idee was indertijd dat dat jij alles verzamelt en op het moment dat het nodig is deelt met je arts er geen tijd verloren gaat met brieven, telefoontjes, faxen (worden nog steeds gebruikt). Medmij is de organisatie die alles coördineerde en zorgde voor kwaliteit en veiligheid. Door VWS is er heel veel geld ingestopt en het begint of is al een disaster of te wel een rampgebeuren te worden. Sinds dit jaar zijn de huisartsen na veel tegenspartelen zover dat je nu je eigen gegevens kunt inzien en ophalen. Ik vrees dat de nodige bedrijven hier al kapot aan zijn gegaan. En veel organisaties hebben de handdoek in de bekende ring gegooid.
          Toch hoorde ik dat ik binnenkort misschien als proefkonijn mag gaan dienen, als dat zo is kan ik mijn ervaringen wel met jullie gaan delen,
          De ondanks was het ooit het streven dat 80 -90% van de Nederlanders een PGO zou gebruiken. Als Ivido door het huisartsensysteem is geadviseerd zijn ze goedgekeurd door Medmij en is het een veilige verbinding.

• Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.