geen diagnose

Home / Forums / Forum openbaar algemeen / geen diagnose

• Auteur

Hallo,

Mijn vraag gaat over de korte synacthentest. Ik gebruik nu sinds november 2023 hydrocortison (momenteel 10-8-5) De huisarts had dit voorgeschreven na een uitslag van een zeer lage speekseltest (dagcurve) en ik me vreselijk zwak en duizelig voelde (ook 27 jaar schildklierpatient) en tekort oestrogeen en testosteron, progesteron, DHEA. Sinds kort verwezen naar endocrinoloog en over anderhalve week een test. Ik mag dan geen hydrocortison nemen maar denk niet dat ik zomaar 24 uur kan stoppen. Endo wil dat ik zo lang mogelijk stop, alleen in vroege morgen nog een dosis. Weet niet hoe ik dit moet doen……de huisarts zei dat ik nog een middag dosis zou moeten nemen. Heeft dit invloed op de uitslag? (heb vorig jaar een mri van hypofyse gehad, daar kwam niets uit) Kan iemand advies geven? (ACTH is vaak wisselend ) Ik begrijp dat normaal gesproken eerst een diagnose wordt gesteld….alvast bedankt Marijke

• 12 augustus 2025 om 21:36 #26248

Dag Marijke.

Het is wat iedere arts en ieder ziekenhuis en… z’n eigen protocol en al dan niet een uitleg.

De halfwaarde van hydrocortison is bij innemen als tablet iets van 3 uur. Dat houdt in dat na 3 uur de helft van de hydrocortison is afgebroken of verbruikt. Je mag er dus vanuit gaan dat wanneer jij de laatste dosis rond 16:00 uur neemt de waarde de andere morgen nagenoeg null is. Dit is een veel gebruikt protocol.
          Wel is het verstandig om de andere dag niet alleen naar het ziekenhuis te gaan en de ochtenddosis mee te nemen, zodat je die direct na de test in kunt nemen en ga dan even ergens in het restaurant koffie/thee drinken met een broodje, dan ben je na een half uur best wel weer fit genoeg.

In principe is het zo dat voordat er ACTH wordt toegedient er eerst bloed wordt afgenomen dat is de null waarde. Dan krijg je ACTH die zet in principe de bijnier aan om cortisol te maken en bij een niet ziek iemand stijgt de waarde vrij snel naar rond de 500 of 0,5 afhankelijk van de gebruikte eenheid. In dat geval is er met de bijnier niks mis. Stijgt de waarde niet of maar een beetje dan lijkt het erop dat de bijnier niet goed werkt. is de null-waarde heel laag en stijgt de cortisol wel dan kun je zeggen dat de bijnier werkt en de hypofyse maakt geen of te weinig ACTH. Daarna moet er verder onderzoek worden gedaan om uit te vinden wat er precies mis is.

Nog even een vraag: gebruik je nog de pil als voorbehoedsmiddel. die kan de uitslag verstoren.
          2e vraag gebruik je medicijn waar corticosteroiden in zitten bijv.: een neusspray, een astma medicijn of een creme tegen eczeem. dit soort medicijnen maken dat de bijnier niet of nauwelijks hoeft te werken en de hypofyse maakt dan geen ACTH.

Mocht dit zo zijn ga dan eerst in overleg met de endocrinoloog, maar ik neem aan dat het gevraagd is.

• 13 augustus 2025 om 08:50 #26249

Hallo Alida,

Dank voor je uitleg! Ik ben al jaren na de menopauze. Ik zal mijn laatste dosis hydrocortison dan om 16 uur nemen, dat lijkt me haalbaar. ( dus zonder de laatste dosis van 5 mg) verder gebruik ik schildklierhormoon wat ik wel kan innemen. Ook oestrogeen heb ik nu 2 maanden geleden gestopt dus zou het goed moeten zijn. Ook geen middelen met cortison erin. Ik zal voorzichtig zijn Nogmaals bedankt!

• Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.