Corona vaccinatie
Home / Forums / Forum algemeen / Corona vaccinatie
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 11 maanden geleden door
John Fioole.
- AuteurBerichten
- 8 januari 2021 om 19:34 #20221
Hallo allemaal,
Afgelopen jaar is voor iedereen moeilijk geweest en is er n7 eindelijk een goed vooruitzicht met het vaccin. Nou werk ik in de zorg en kom dan ook als een van de eerste in aanmerking. Ik vind dit toch best eng. Heeft dit gevolgen voor mensen met addison? Niemand die dat met zekerheid kan zeggen. Normaal gesproken ben ik al ziek van de griepprik wat heeft dit voor “gevolg”. Hoe staan jullie hier tegenover? Ik schommel al zo erg met goede en slechte periodes, en zit dan ook niet te wachten op weer een slechte periode.
Gr Shirley
- 10 januari 2021 om 14:57 #21781
Op http://www.bijniernet staat er 1 en ander overgeschreven.
Ik neem het zeker wel ook omdat ik nog meer aandoeningen heb. Afweging is heel persoonlijk. Je kunt ook altijd overleggen met je endocrinoloog die kent jou en jou situatie. Dan kun je dat meenemen in je besluit.
Hartelijke groet,
Ineke - 10 januari 2021 om 21:08 #21782
Ik heb op een internationale Facebookpagina (betr. bijnierschorsinsufficiëntie) gelezen dat het kan helpen als je vóór de injectie een extra dosis hydrocortison inneemt.
Dit is natuurlijk géén onderbouwd medisch advies, maar het zou kunnen helpen om een koortsreactie op de prik te voorkomen, of om een evt. reactie minder ernstig te laten verlopen.
Groet,
Margot Inderdaad, er is op Facebook veel informatie over mensen die de prik hebben gehad, ook op Reddit.
De meeste Addison’s patiënten hebben goed gereageerd, van alles wat ik lees. Het is zeker verstandig om een (of een paar) stress-dosering(en) te overwegen in het geval dat er symptomen onstaan.
- 17 januari 2021 om 15:31 #21788
Ik haal al jaren een griepprik zonder daar iets extra’s (qua hydrocortison) voor te doen. Ging altijd goed, tot in 2019. Toen een crisis gekregen een paar uur na het zetten van de prik. Heb daarna met mijn endo afgesproken om nog steeds te halen (het is te belangrijk!), maar om voor die van dit seizoen (nov 2020) wel op te hogen. Heb ik ook gedaan; de dag van prikken tot 48 uur daarna heb ik verdubbeld. Geen last gehad.
Datzelfde ga ik voor het halen van de corona prik ook doen. - 19 januari 2021 om 15:17 #21792
Er is op bijniernet een themapagina over Corona verschenen, zie Themapagina Corona
Dat vroeg ik me ook sterk af. Ik heb eigenlijk pas een week geleden van het ziekenhuis te horen gekregen dat ik addison had na een opnamen van een week. En bij het lezen van de bijsluiter van Hydrocortison las ik dat het medicijn niet gebruikt mag worden bij het nemen van een vaccinatie met levende virusdeeltjes. Wat volgens mij wel het geval is bij het corona vaccine.
Weet iemand hoe dat zit precies?
Alvast bedankt.
- 10 februari 2021 om 19:29 #21821
Bij ons gaat het om substitutie therapie van je normale cortisol daarom kun je wel vaccineren.
Axel, je kunt hier meer over lezen op http://www.bijniernet.nl bij het onderwerp over vaccineren daar wordt dit ook in behandelt.
Gr
Ineke - 15 juli 2021 om 05:43 #22034
Is er ook bekend of vaccinatie bij cortisone gebruik voldoende bescherming bied?
Ik heb 2x Moderne gekregen en ben voor minder dan 10% beschermd. 11,27 BAU/ml
Naast Addison / getransplanteerd / diabetes.
Vind het heel prettig om dit te weten, dit hoorde ik gister dus 3 maanden met schijn veiligheid door gebracht.
Met groet, John - 15 juli 2021 om 20:15 #22036
Beste John,
Ik ben bang dat daar nog maar heel weinig over bekend is. Je kunt er alleen achter komen door te testen of je voldoende antilichamen hebt om beschermd te zijn en dat is bij jou gebeurd. Nu blijkt dat de dubbele vaccinatie voor jou te weinig is. Het zou kunnen zijn dat jij een van die personen bent die mogelijk 3 vaccinatie = 3 x een dosis spuit nodig hebt. Ik zal proberen of ik er iets over kan vinden. Ik zal gaan zoeken.
Wat ik wel weet is dat er voor dit gebeuren er ook mensen waren die geen of te weinig antilichamen aan maakten tegen bijvoorbeeld gele koorts of andere vaccinaties. Ik neem aan dat jouw arts dit voor je gaat uitzoeken en gaat navragen of je inderdaad in aanmerking komt voor een derde prik en dan zal er opnieuw getest moeten worden.
Ik weet niet of je nu nog medicijnen gebruikt die de afweer moeten onderdrukken zodat de transplantatie blijft zitten, dat kan een rol spelen. In principe is de hoeveelheid cortisone die je als substitutie gebruikt daar niet hoog genoeg voor, want dan zouden veel mensen met een normale bijnier functie ook deze problemen krijgen en dat is niet zo. Er zijn altijd wel mensen die slecht antilichamen maken. - 15 juli 2021 om 21:20 #22037
Dag John, Ik ben maar gelijk gaan zoeken en heb wel een mooi artikel gevonden, helaas wel in het Engels.
Heb je iemand die dit voor je kan samenvatten?Stuur mij even je e-mailadres dan krijg je het
morgen. Eventueel met een samenvatting. En inderdaad het lukt dus niet altijd om een goede antilichaam respons op te wekken. Je bent dus zeker niet de enige, maar ik moet het lezen morgenochtend. - 16 juli 2021 om 10:27 #22039
Je kunt het via deze link proberen https://europepmc.org/article/MED/34241676#free-full-text
- 18 juli 2021 om 19:30 #22042
Dag John,
Een korte samenvatting van bovenstaand artikel
Er is gekeken bij 50 getransplanteerde patiënten of zij voldoende antilichamen maken tegen Covid-19 na vaccinatie met Pfizer vaccin. Er is ook naar een T-cel respons en naar neutraliserende antilichamen gekeken. Dit is vergeleken met 50 controle personen. De patiënten hadden een hart, hart/longen of een longtransplantie gekregen en de gemiddelde leeftijd is 50 jaar, de meeste tussen 40 en 60 jaar.
Vrijwel alle patiënten hadden een slechte tot geen respons na vaccinatie ( 2 x en 3-4 weken na de tweede prik) Alleen bij de jongere patiënten leek er iets van een respons te zijn.
Niet duidelijk is of ze allemaal nog medicijnen tegen afstoten gebruikten.
Wat ook niet duidelijk is John of er een verschil is tussen een harttransplantatie en een niertransplantatie dat is hier niet getest. Duidelijk wordt aangegeven dat men hier niet echt rekening mee had gehouden, iedereen was juist met voorrang gevaccineerd.Er moet veel meer onderzoek worden gedaan dat is duidelijk en hopelijk ook in Nederland. Het is jammer dat voor jou John de lock-down nog niet ten einde is. Gelukkig ben je niet besmet geraakt.
- 1 augustus 2021 om 07:28 #22059
Aanvulling op bovenstaande berichten. Ondertussen is er een antilichaam ontwikkeld speciaal voor deze groep mensen die geen antilichamen aanmaken na een transplantatie. In de NRC van zaterdag 31 augustus stond een uitgebreid artikel en ik voeg de link hier aan toe:
20210801 Noodmedicijn voor mensen met zwakke afweer tegen corona ondanks vaccinaties – NRC.pdf
In de Zorgkrant vandaag staat ook een uitleg hierover:
https://zorgkrant.nl/index.php. Monoklonaal antilichaam tegen Covid-19 ingezet.Er wordt dus al veel onderzoek gedaan. Een rustig idee.
- 1 augustus 2021 om 07:32 #22060
<20210801 Noodmedicijn voor mensen met zwakke afweer tegen corona ondanks vaccinaties – NRC.pdf>
Hopelijk werkt deze link wel
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.