Bijnierpatiënt en perimenopauze

Home / Forums / Forum openbaar algemeen / Bijnierpatiënt en perimenopauze

• Auteur

Hey,

Ik ben al een jaar of 10 bijnierpatiënt en sinds 1 jaar terug serieus op de sukkel. Heel snel overprikkeld, stemmingswisselingen, nachtelijk zweten en nog vele andere klachten die gelinkt kunnen worden aan perimenopauze.

De klachten zijn echt extreem, ze beheersen gans mijn leven.

Nu is mijn vraag of het kan zijn dat je als bijnierpatiënt meer last hebt van de perimenopauze?

Alvast bedankt,

Natascha

• 20 augustus 2025 om 13:10 #26254

Goede vraag..! Ik heb mij ooit hetzelfde afgevraagd en de vraag gesteld aan mijn endocrinologe (academisch ziekenhuis!), die droog antwoorde: ‘daar is nog nooit onderzoek naar gedaan’… Het lijkt mij heel logisch dat er samenhang is tussen de peri-menopauzale hormoonschommelingen en het cortisolniveau in je lichaam. Wat voor nog meer instabiliteit en crisis-risico zorgt. En ik zou heel graag willen dat daar meer onderzoek naar werd gedaan, tenslotte krijgen alle vrouwelijke bijnierpatiënten daar vroeg of laat mee te maken! Ik ben daar niet de enige in; mijn collega-vrijwilliger Jolie Suurmond is bezig om een onderzoek opgestart te krijgen. Hoe meer ervaringen van andere vrouwen ze daarbij kan meenemen, hoe beter! Meld je aub bij haar; jolie.suurmond@bijniervereniging.nl.

Er is dus verder geen protocol voor. Sommigen van ons hebben baat bij (bio identieke) vervangende hormonen, de zogenaamde Hormone Replacement Therapy. Voor HRT moet je bij je huisarts of gynaecoloog zijn. Verder; als je lid bent van de vereniging, onder het kopje ‘Media’ vind je oudere Bijnier Magazines. Waaronder een special ‘Meisje en Vrouw’. Daarin wordt ook ingegaan op de menopauze.

• Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.