Ander merk hydrocortison
Home / Forums / Forum algemeen / Ander merk hydrocortison
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar geleden door
Ineke Ruitenberg.
- AuteurBerichten
- 28 mei 2024 om 07:08 #20404
Ik kreeg voor mijn herhaalservice een ander merk hydrocortison, van het merk TEVA. Behalve dat de 1 mg tabletjes zo klein zijn dat ik ze amper kunt pakken, ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dit merk.
- 28 mei 2024 om 14:44 #23060
Dag Gerrie,
Dit gebeurd helaas vaker en jammer genoeg niet altijd volgens de landelijk gemaakte afspraken over wisselen medicijnen. In het kort hydrocortison staat op de oranje lijst, dat houdt in dat er onder condities gewisseld mag worden en die zijn:
De apotheek geeft uitleg waarom je een ander merk medicijnen mee krijgt en op welke bijwerkingen je moet letten.
Er mag niet gewisseld worden als jouw arts op het recept M.N. heeft gezet is medische noodzaak.
Daar houden de meeste apotheken geen rekening mee.
Als je bij een Benu apotheek bent krijgt daar iedereen de medicijnen van Teva want Benu heeft een deal gemaakt en krijgt korting en zo. Dat mag natuurlijk maar je moet je wel aan de spelregels houden. Ze hadden dit dus met je moeten bespreken.
Er zijn patiënten die hier last mee krijgen omdat ze moeten wennen aan deze tabletten meestal is dat hooguit een paar dagen, maar soms is dat meer. Het is maar hoe gevoelig je er voor bent.
Wil je niet wisselen dan is het wel zaak om te weten of jouw verzekering de tabletten die je eerder had nog vergoed, want sinds begin dit jaar hebben een aantal verzekeraars ook hydrocortison van bijv Teva of Tio aangewezen als preferent. Andere verzekeraars hebben Acecort als preferent medicijn aangewezen. Je moet dat dus nakijken of even aangeven bij welke verzekering jij bent. Ik kan dat wel zien, DSW en ONVZ hebben voor Teva gekozen. Menzis, VGZ en ASR voor Acecort.
Het is dus met recht een centen kwestie. - 29 mei 2024 om 05:49 #23061
Dank je wel voor de tip M.N. Ik gebruik de Teva nu samen met de laatste Acecort en hoop op die manier dat ik de overstap beter kan maken. Maar na vrijdag heb ik alleen nog Teva, ben benieuwd hoe het dan gaat. Ik blijf alert. Maar jammer dat het tegenwoordig meer om de centen dan om gezondheid draait.
- 29 mei 2024 om 10:56 #23062
Kijk maar hoe het gaat en als je te veel problemen krijgt neem dan contact op met Info@bijniernet.nl dan kun je als je een telefoonnummer geeft, gebeld worden en krijg je advies.
- 30 mei 2024 om 09:12 #23063
Ik krijg mijn medicatie van Nationale Apotheek, de endo-apotheek, per post in baxterrol. Ik kreeg ineens een belletje van de apotheek dat er in mijn laatste rol generieke hydrocortison tabletten terecht waren gekomen, in plaats van Acecort. Dat was een ‘foutje van de baxterrol leverancier want die weet dat er persé Acecort gebruikt moet worden’. Of het echt een foutje was..? Maar ik mocht de rol inleveren en kreeg een nieuwe rol met Acecort.
Ik heb ook de Teva tabletten gehad ik moest continue bij slikken en heb inmiddels weer acecort het is ook niet zo dat de Acecort niet leverbaar is maar het blijkt dat de zorgverzekeraar hier een vinger in de pap heeft en bepaalt dat een goedkoper middel net zo goed is. Ik ben uiteindelijk bij de Apotheek op mijn strepen gaan staan en heb nu weer Acecord
- 19 juni 2024 om 14:09 #23074
Ik ben er ook nog niet heel blij mee. Vorige week een crisis, zomaar uit het niets leek het wel. Lag het aan mijn wandeling wat ik wel vaker doe, aan de TEVA of….. Vanmiddag weer gewandeld en getwijfeld of ik wat extra zou nemen voordat ik ging. Uiteindelijk niet gedaan, hopelijk blijft het rustig.
- 19 juni 2024 om 20:39 #23075
Let op zoals al eerder aangegeven kun je bij het wisselen van Acecort naar TEVA of Tiofarma problemen krijgen.
En omgekeerd natuurlijk ook dus van Tiofarma naar TEVA of Acecort.
Soms is dat maar 1 of 2, 3 dagen en dan ben je gewend lukt dat niet dan kun je op je strepen gaan staan, maar beter is dat de endocrinoloog een recept schrijft met Medische Noodzaak of M.N. erop.
Hydrocortison staat op de oranje lijst, ongeacht welk merk en daar hoort bij dat wisselen niet gewenst is alleen bij een noodzaak en met uitleg over wat je kunt verwachten.
Nu is er sinds begin van dit jaar een preferentie regel (prijsverschil 1-2 cent per Tablet) en er zijn zorgverzekeraars die gekozen hebben voor TEVA en Tiofarma en andere hebben voor Acecort gekozen. Het is niet fijn maar de rechter heeft dit bepaald.
Daarnaast zullen de BENU apotheken ongeacht jouw zorgverzekeraar altijd in eerste instantie TEVA geven (heeft iets te maken met de einde jaars gratificatie, hoe meer verkocht hoe hoger de bonus)
Heeft jouw zorgverzekeraar gekozen voor Acecort dan moeten ze dat geven en ook als op het recept M.N. staat.
Het is een oeverloos gezeur en je loopt de kans dat je ontregeld raakt.Heb je hier genoeg van stap dan over op de Nationale Apotheek in Gilze, daar zijn goede afspraken mee gemaakt en zij houden zich aan de regels van liever niet wisselen, en medische noodzaak en preferentie. De medicijnen krijg je per post thuis bezorgd, altijd! Anders wordt er vooraf gebeld. Wil je er eerst over praten stuur dan een e-mail naar Info@bijniernet.nl en je krijgt nog meer uitleg.
- 21 juni 2024 om 05:53 #23077
Dank je wel Alida. Het lijkt nu goed te gaan, dat geeft al meer vertrouwen. Het email adres en info over de apotheek in Gilze heb ik opgeslagen zodat ik het direct kan gebruiken, maar hoop dat het niet nodig is.
- 24 juni 2024 om 15:46 #23078
DAg Alida,
Ik ben ook overgestapt naar de nationale apotheek.
Bestel jij via de app, ik heb er naar gekeken.
Doe jij dat via het kopje bestellen en vul je dan in wat jij nodig hebt, of heb je 2 maandelijks automatische herhaling?
Ik ben niet zo handig nog er mee dus tips zijn daarover welkom.
Groetjes
Ineke
- 24 juni 2024 om 16:24 #23079
Nee ik heb het via de telefoon gedaan en ik heb baxterzakjes die iedere 14 dagen worden bezorgd. Dit gebeurd gewoon met de Post en de avond van te voren krijg je bericht. De nieuwe zakjes komen als je nog een week te gaan hebt dus ruim op tijd. Wel heb ik 5 en 10 mg Hc een doosje in voorraad.
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.