Addison en zwangerschap
Home / Forums / Forum algemeen / Addison en zwangerschap
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 10 maanden geleden door
Malyssa.
- AuteurBerichten
Hoi!
Graag zou ik in contact willen komen met vrouwen die zwanger waren/zijn in combinatie met de ziekte van Addison. Zelf ben ik nu 6 maanden zwanger en ik merk dat ik het best spannend vind om het laatste trimester in te gaan met het steeds dichterbij komen van de bevalling. Natuurlijk is iedere zwangerschap/bevalling anders, maar graag zou ik wat ervaringen willen uitwisselen.
Hartelijk groetjes,
Malyssa- 28 juli 2023 om 10:31 #22813
Hi Malyssa,
Ik had zelf de mazzel (ahum..) dat mijn bijnieren uitvielen toen ik mijn kinderen al had. Dus met persoonlijke ervaring kan ik je niet helpen. Maar heb je al eens gekeken in het thema Bijnier Magazine ‘Meisje & Vrouw’? Daarin staan artikelen over zwangerschap. Als ik het goed heb ook een interview met een patiënte die in jouw situatie heeft gezeten. Mocht je het Magazine niet (meer) hebben, dan kun je het altijd via deze inlog omgeving inzien. Kijk onder ‘Media’ en klik dan op ‘downloads’.
Groeten Emmy
p.s. nog een fijne zwangerschap, voorspoedige bevalling en een prachtige baby gewenst!
- 28 juli 2023 om 13:07 #22815
Hallo Malyssa,
Ik heb sinds een aantal jaren de ziekte van Addison en ik ben in deze tijd bevallen van twee gezonde kindjes. Een jongetje van 3 jaar en een meisje van 8 maanden. Hoe gaat je zwangerschap nu? En waarmee kan ik je helpen?
Hoi Emmy,
Dankjewel voor jouw reactie! Ik heb inderdaad dat themanummer grondig bestudeerd! Dat nummer werd voor mij op een goed moment uitgebracht.
Toch was ik nog steeds geïnteresseerd naar meerdere ervaringen en eventueel ervaringen te kunnen uitwisselen. De ene zwangerschap is natuurlijk niet de andere.
Maar zeker bedankt!Lieve groetjes,Malyssa
Hoi Irma,
Dankjewel voor jouw reactie en wat fijn om te lezen dat jij met de ziekte van Addison 2 gezonde kindjes hebt!
Eerste trimester was voor mij heel zwaar; hele tijd misselijk, soms overgeven, weinig eetlust, heel erg moe en daardoor was ik ook afgevallen. Het was voor mij vooral heel lastig soms om de symptomen te achterhalen. Kwam het door een cortisoltekort of waren het gewoon zwangerschapskwaaltjes? Ik heb toen ook echt geworsteld met mijn dagelijkse dosis hydrocortison.
Tweede trimester ging gelukkig al een stuk beter, maar had toch nog wel de nodige stress momentjes.
Nu zit ik in het 3e trimester en ik merk dat het toch weer wat zwaarder wordt. Drie weken geleden had ik ook weer bijna een crisis..
Weet jij van jouw zwangerschap nog hoe je het met de dosis hydrocortison deed?
En hoe heb jij jouw bevalling ervaren?Ik heb overigens ook een Instagram account ‘levenmetaddison’ aangemaakt. Als je het wilt, kunnen we daar nummers uitwisselen of e-mail om zo makkelijker met elkaar te kletsen. Ik zie zo gauw niet via dit forum hoe ik dat privé met jou kan delen. 🙂
Lieve groetjes,
Malyssa- 26 augustus 2023 om 20:01 #22840
Hoi Malyssa,
Ik heb twee kinderen gekregen terwijl ik al Addison had (nu 7 en 3 jaar oud). Ik had vooral in het eerste trimester extra medicatie nodig (daarna weer afgebouwd naar reguliere dosering) en bij en na de bevalling extra via infuus (20 mg in tabletten bij start weeeën, op tijd naar het ziekenhuis en verder vergelijkbaar mee richtlijnen rondom een operatie iedere 8 uur 100 mg per infuus en 8 uur na de bevalling nog een keer 50). Daarmee zijn mijn bevallingen goed verlopen. Verder geen bijzonderheden. Ik werd wel maandelijks door de endocrinoloog gezien om bloedwaarden in de gaten te houden en had (mede door gebruik hydrocortison) last van zwangerschapsdiabetes.
Groetjes,
Judith - 28 augustus 2023 om 18:07 #22841
Hoi Malyssa,
Mocht je nog meer ervaringen willen: ik heb nu 4,5 jaar de ziekte van Addison en ben in die tijd moeder geworden van een dochter (3) en een zoon (1). Ik voelde me gek genoeg tijdens de zwangerschappen eigenlijk zowel fysiek als mentaal veel beter dan ‘normaal’ – misschien de hormonen? Beide zwangerschappen verliepen bij mij in ieder geval zonder complicaties (op wat zwangerschapsmisselijkheid in het 1e trimester na, hiervoor heb ik tijdens de 2e zwangerschap ook medicatie gekregen ivm veel overgeven). Ik heb mijn dosis hydrocortison tijdens beide zwangerschappen niet hoeven aanpassen. Beide bevallingen zijn ook goed verlopen, hoewel de 1e uiteindelijk een keizersnede werd. Maar ik heb daar gelukkig achteraf weinig last van gehad. Beide keren was duidelijk en goed afgestemd met de zorgverleners in het ziekenhuis wanneer ik extra hydrocortison moest krijgen en hoe vaak en hoeveel. Dit is beide keren goed gegaan.
Misschien voor jou ook interessant om te weten:
Wat betreft mijn medicatie ben ik wel ná beide zwangerschappen na een aantal maanden omhoog gegaan in mijn dagdosering hydrocortison (en ook iets in mijn dagdosering fludrocortison), vanwege vermoeidheid en geregeld niet lekker voelen. Het ouderschap kost toch veel energie (vind ik) en in combinatie met werk merk ik ook dat ik echt moet opletten met stress en inspanning. Ik ben snel moe, maar vind het soms lastig in te schatten of dit de ‘normale’ vermoeidheid is die bij het ouderschap (met gebroken nachten etc) hoort of dat dit een teken is van cortisoltekort.Ik ben zelf eigenlijk wel benieuwd of andere ouders met de ziekte van Addison dat herkennen? En of die daar ook hun dagdosering aan hebben aangepast of wel eens extra medicatie voor nemen. Zal het forum hier ook eens bekijken en anders een nieuw topic voor openen.
Maar mocht je nog meer willen weten, Malyssa, laat het vooral weten.
Ik zal ook eens op je instagram-account kijken 🙂
In ieder geval nog een goede zwangerschap gewenst deze laatste maanden!Groetjes Roos
Hoi Judith,
Dankjewel voor jouw reactie!
Fijn om te lezen dat met extra medicatie (tabletten en daarna infuus) de bevallingen goed zijn gegaan! Nu ik 32 weken zwanger ben begint het toch steeds wat spannender te worden!
Maar ben heel blij met alle reacties en ervaringen die gedeeld zijn!Lieve groetjes,
Malyssa
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.