Addison en ouderschap
Home / Forums / Forum algemeen / Addison en ouderschap
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 10 maanden geleden door
Irmadalemans.
- AuteurBerichten
- 28 augustus 2023 om 19:25 #20358
Hallo allemaal,
Ik start dit onderwerp omdat ik wel benieuwd ben naar ervaringen van andere ouders met de ziekte van Addison (en wellicht ook van ouders met andere bijnieraandoeningen).
In hoeverre heeft het ouderschap (het hebben van kinderen) invloed op je ziekte(beleving) en andersom: in hoeverre heeft je ziekte invloed op je ouderschap?Zelf heb ik 4,5 jaar geleden de diagnose Addison gekregen en ben ik sindsdien moeder geworden van een dochter (nu 3 ruim jaar) en een zoon (nu net 1 jaar). Beide zwangerschappen zijn ongecompliceerd verlopen: ik hoefde mijn dagdosering niet te verhogen en voelde me zelfs fysiek en normaal beter dan ‘normaal’. De geboortes zijn ook goed verlopen, maar bij beide kinderen ben ik na een aantal maanden omhoog gegaan in mijn dagdosering hydrocortison (en de eerste keer ook iets in mijn dagdosering fludrocortison), vanwege vermoeidheid en geregeld niet lekker voelen.
Sinds ik de diagnose heb en goed ingesteld ben op de medicijnen ben ik fysiek en mentaal redelijk stabiel. Ik kan gelukkig ook redelijk functioneren in het dagelijks leven: ik heb de afgelopen jaren (weliswaar parttime) ‘gewoon’ kunnen werken en ook sinds ik kinderen heb gaat dat nog wel, al ben ik in de tussentijd wel van baan veranderd omdat ik me bij mijn vorige baan niet meer op mijn plek voelde/ daar teveel stress ervaarde.
Maar zeker nu ik een zeer eigenwijze peuter en een steeds ondernemender dreumes heb rondlopen/kruipen merk ik wel dat ik bijna continu moe en snel gestrest ben en vind ik het soms lastig in te schatten of dit de ‘normale’ vermoeidheid en stress zijn die bij het ouderschap (met gebroken nachten, peuterdriftbuien, continu alert moeten zijn etc) horen of dat dit een teken is van cortisoltekort.Zijn er andere ouders met de ziekte van Addison die dit herkennen? En die daar ook hun dagdosering aan hebben aangepast of wel eens extra medicatie voor nemen?
Alvast bedankt!
Groetjes Roos
- 29 augustus 2023 om 13:32 #22843
Hallo Roos,
Ik heb nu twee kindjes van 3 jaar en 9 maanden. Ik slik niet standaard een hogere dosering hydrocortison maar ik merk dat mijn lichaam wel moeite heeft met het zorgen voor mijn kinderen. Voornamelijk omdat mijn vriend regelmatig 24 uurs diensten heeft en op het moment dat hij na een 24 uurs dienst thuis komt ik weer 8 uur moet gaan werken…
Conclusie ik sta dag en nacht aan en kan niet goed mijn rust vinden. Dus ik neem af en toe wel een keer 2mg of 5 mg bij als ik mij niet goed voel of als ik weet dat het een zware dag wordt.
Ook ben ik regelmatig te laat als de oudste weer een van zijn beste dagen heeft en een scene geeft van 2 uur :’D. Dan kun je mij echt bij elkaar vegen. Dat zorgt helaas bij mij voor veel stress.
Al bij al denk ik dat ik niet moet klagen maar ik heb echt moeten leren om opnieuw mijn energie in te delen bij de komst van de 2de.
Waar ik naar op zoek ben is hoe jij mentaal hier op reageert. Ik merk dat ik me soms erg terug trek voor mijn vriend en wat kortaf wordt omdat ik zo in een zone zit van overleven af te toe. Heb jij dat ook?
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.