Addison en Apneu
Home / Forums / Forum algemeen / Addison en Apneu
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 maanden, 3 weken geleden door
Alida Noordzij.
- AuteurBerichten
- 5 december 2024 om 09:14 #20432
Na 20 jaar met Cushing omgelopen te hebben en sinds 2008 het label Addison opgeplakt te hebben gekregen, kreeg ik vorig jaar de diagnose zware apneu er bij opgeplakt. Helaas is er meer bij gekomen, maar het gaat mij op deze combinatie: Apneu met bijnier problemen.
Wie heeft deze combinatie ook en zou met mij hierover willen sparren?? Aan de ene kant hoor ik dat deze combinatie een logisch gevolg is, maar bij verder onderzoek blijkt er maar weinig bekendheid over te zijn.
Vriendelijke groet,
Klaziena Kaspers
- 19 december 2024 om 16:24 #23204
Dag Klaziena,
Kennelijk zijn er geen lezers van het forum die dit probleem herkennen of zelf ervaring hebben.
Ik ook niet, maar omdat het mij intrigeerde ben op zoek gegaan of er soms iets over is gepubliceerd en ik vond een artikel. Ik deel even de samenvatting, een deel van de discussie en de conclusie met je en heb dit naar het Nederlands vertaald. Ik kan je het hele verhaal wel sturen maar het is veel rekenwerk en statistiek en nogal technisch. De onderstaande stukjes maken gewoon duidelijk dat er naar gevraagd moet worden en behandeld.<< Abstract
Het syndroom van Cushing is een stofwisselingsstoornis die gerelateerd is aan overmatige cortisolproductie. Patiënten met het syndroom van Cushing lopen risico op de ontwikkeling van andere comorbide medische aandoeningen zoals hypertensie, diabetes, obesitas en obstructieve slaapapneu. Obstructieve slaapapneu wordt in verband gebracht met endocriene aandoeningen zoals acromegalie en hypothyreoïdie. Het causale verband met het syndroom van Cushing is echter nog onduidelijk. We gebruikten een nationale database om de prevalentie van slaapapneu bij het syndroom van Cushing te bestuderen. Hypothese We stelden de hypothese dat patiënten met het syndroom van Cushing een verhoogde prevalentie van slaapapneu hebben.
Discussie
Het syndroom van Cushing is een onafhankelijke risicofactor voor de ontwikkeling van slaapapneu. Vaak bestaan beide aandoeningen naast elkaar en de last van niet herkende en onbehandelde slaapapneu op de kwaliteit van leven is algemeen bekend. Slaapapneu blijft nog steeds een ondergediagnosticeerde medische aandoening en dit onderzoek versterkt de fundamentele noodzaak om slaapapneu te screenen tijdens de routinematige klinische praktijk bij patiënten met een hoog risico, waaronder patiënten met het syndroom van Cushing. De morbiditeit en mortaliteit van onbehandelde slaapapneu zijn bekend en zouden een iets hoger effect kunnen hebben in subpopulaties zoals die met het syndroom van Cushing.
Conclusie
Het syndroom van Cushing wordt geassocieerd met een verhoogde prevalentie van slaapapneu en is een onafhankelijke voorspeller van slaapapneu. Verdere prospectieve studies worden aanbevolen om de causale associatie te valideren. De hoge prevalentie en coëxistentie van beide aandoeningen rechtvaardigen screening op slaapapneu als onderdeel van routineonderzoek bij patiënten met het syndroom van Cushing en vice versa. - 22 december 2024 om 19:02 #23206
Dank je, Alida, voor je reactie. Ik ga het nog een keer goed doorlezen en zal het met mijn endocrinoloog bespreken..
Groet Klaziena
- 22 december 2024 om 21:12 #23208
De titel en de link naar het artikel is:
Cureus 2022 Feb 9;14(2):e22044.doi: 10.7759/cureus.22044. eCollection 2022 Feb.
Association Between Cushing’s Syndrome and Sleep Apnea: Results From the National Inpatient Sample
Meghana Pattipati<sup> 1 </sup>, Goutham Gudavalli<sup> 2 </sup>
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.