Hoeveel extra hydrocortison bij een feestje/ avond uit

Home / Forums / Forum openbaar algemeen / Hoeveel extra hydrocortison bij een feestje/ avond uit

• Auteur

Hoi allemaal,

Het onderwerp zegt het al, hoeveel extra  acecort nemen jullie  in bij een feestje of bv een etentje. En hoe laat ongeveer?

Ik heb bijnier insufficiëntie, slik ongeveer 16 mg per dag.  Gisteren een etentje gehad 2 mg extra ingenomen, jullie raden het al vanacht ging het niet goed. Ik merk aan mezelf dat ik hierdoor leuke dingen ga vermeiden dat is erg jammer. Me geest wil wel maar me lichaam vaak niet. Moet erbij vertellen dat ik de hele week al extra moest doseren vanwege een lichte astma aanval.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet lisette

• 30 oktober 2025 om 10:56 #26321

Kijk je had niet zozeer een beetje extra nodig voor dat feestje, maar voor de astma waar je al een week last van had. Misschien had je zonder die astma aanval waarschijnlijk helemaal geen last gehad van dat feestje, tenzij het een ruig feest was met misschien iets te veel alcohol.

Ik denk dat het de stapeling is geweest. Meestal heb je zelden iets nodig voor een gewoon feestje of als je van te voren al moe bent kun je 2-3 mg extra nemen, maar zeker niet altijd.

• 30 oktober 2025 om 16:13 #26322

Als ik mijn basis hoeveelheid medicatie neem moet dat voldoende zijn voor de hele dag. Maar als ik  bij activiteiten het gevoel van Addison voel opkomen denk ik altijd even na. Bijnemen, activiteit afbreken, naar bed gaan zijn dan opties die ik overweeg.

Succes.

• 30 oktober 2025 om 22:44 #26324

<p style=”text-align: right;”>Bedankt voor jullie reactie. Het feestje moet nog komen, die heb ik afgezegd het kost me gewoon teveel. Maar was ook benieuwd wat jullie doen. Het zal idd wel een opstapeling van alles bij elkaar geweest zijn. Het is zo jammer dat ik dingen ga vermeiden. Als een etentje al teveel word, alcohol drink ik bijna niet. Ik weet nu jaar of 4 dat ik bijnier insufficiëntie heb, en nog steeds leer ik elke x bij.</p>

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Lisette van A.
              • 7 november 2025 om 11:58 #26328

‘Bijnemen, activiteit afbreken, naar bed gaan zijn dan opties die ik overweeg.’ schrijft Matt hierboven. Dat klopt. De balans zoeken; je dagelijkse portie Hydrocortison niet te hoog, maar zeker ook niet te laag. Als in; niet dusdanig laag dat je niet tegen een ‘stootje’ (zoals een klein sociaal evenement) kunt. Je zou met je arts kunnen opnemen of je dagelijkse portie niet te laag is, of dat je beter standaard laag kunt zitten (als je je daarbij goed voelt) en gewoon regelmatig iets bij slikt. Sterkte!

• Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.