Opname voor coloscopie.

Home / Forums / Forum algemeen / Opname voor coloscopie.

• Auteur

Hallo iedereen.

Komende januari is het weer tijd voor mijn 2jaarlijkse coloscopie. Dan is t voor t eerst dat ik, voor de coloscopie word opgenomen en aan het infuus ga met hydrocortison.

Ik ben sinds afgelopen december bijnierschorsinsufficient secundair,  door immunotherapie.  In december ben ik dus opgenomen met een Addison crisis en heb ik hoge dosering hydrocortison via infuus gehad.  Ik ben toen ontzettend aan t hallucineren geweest.

Mijn vraag: zijn er mensen, die een kleine ingreep hebben ondergaan, met een hydrocortison infuus en wat zijn de ervaringen.

Op dit moment zie ik er een beetje tegenop, niet voor de coloscopie,  maar het infuus.

Groeten Monique van Iersel

• 30 augustus 2024 om 11:54 #23098

Hi Monique,

Ik ken veel bijwerkingen van HydroCortison, maar hallucineren komt me toch echt niet bekend voor.. weet je zeker dat het door de medicatie kwam? Een Addison crisis is echt alleen te bezweren met een HC infuus.

Ik heb in de afgelopen bijna 20 jaar dat ik patiënt ben wel meer meegemaakt waardoor ik aan een infuus moest (qua operaties e.d.) en ja daar merk je wat van. In zoverre dat je gestel ‘geplaagd’ wordt met zo’n hoge dosis en je daarvan moet bijkomen. Je hele hormoon-huishouding wordt door elkaar geschud en het duurt even voordat je weer stabiliseert. Maar dat is iets dat je erbij moet accepteren; je hebt die hoge dosis op dat moment gewoon nodig. Want de consequenties van te laag in cortisol niveau komen zijn gewoon te groot.

Fijn dat je MDL arts (die regelt de coloscopie neem ik aan) meedenkt en zich realiseert dat je dat infuus nodig hebt tijdens het onderzoek. Bespreek dat anders ook nog even met je endocrinoloog. Ik weet niet precies hoe ‘heftig’ zo’n onderzoek is, maar misschien kun je het af met het slikken van extra tabletten HC.

Sterkte! Emmy

• 30 augustus 2024 om 13:49 #23102

Dag Emmy,

Bedankt voor je reactie.

Doordat we de Addison crisis niet herkende, was ik heel ver heen,  om het zo te zeggen.  Cortisolgehalte van 19. Ik heb toen 100ml in een half uur gehad en daarna 2x 200ml en 100ml. In totaal lag ik 2 dagen in t ziekenhuis.

Heb verder geen medicatie gehad. De 1e nacht was ik hyper en de hele nacht niet geslapen. De 2e dag begon ik dingen te zien en horen, die er echt niet waren. Dacht echt dat ik gek werd.

Slaappil gehad en de volgende dag had ik t nog, maar wel minder. Toen ik thuis kwam, had ik alleen nog de waanbeelden,  maar met een pammetje erin, raakte ik niet meer in paniek.  De dag daarna was t over.

Als ik de oproep krijg, vraag ik ook een gesprek met de endocrinoloog aan.

Groeten Monique

• 30 augustus 2024 om 15:43 #23105

Moet natuurlijk 3dagen en 2 nachten zijn.

• 31 augustus 2024 om 13:57 #23108

Dag Monique,
                Ja ik weet wel dat je kan gaan hallucineren en als ik zie wat jij in korte tijd aan hydrocortison hebt gekregen is dat niet echt vreemd. Wel heel veel in heel korte tijd.
                Je had kennelijk een gevorderde crisis en ik weet dat iedereen ongeveer uit het ziekenhuis wordt gestuurd als hij/zij weer met z’n ogen kan knipperen, maar dit lijkt mij veel te vroeg wat bij jou is gebeurd en eigenlijk onverantwoord. Dat als eerste.

Dan de colonscopie, ik denk, zeker na je eerdere ervaring met een crisis, dat je opgenomen moet worden een dag van te voren bij het laxeren en dan ook al een infuus moet krijgen zodat de cortisolconcentratie op peil blijft terwijl je aan het laxeren bent. Want met het laxeren hou je ook je medicijnen niet binnen. Dan bij het onderzoek zelf krijg je mogelijk een roesje, maar zo wie zo moet je daarvoor extra cortisol krijgen via het infuus. Daarna kun je weer naar huis meestal na een uur of zo, maar met een gewone stressdosering via het infuus ontstaat normaal gesproken geen hallucinatie. Hooguit voel je je geweldig en ga je thuis aan het opruimen of de tuin doen zo iets. terug naar de tijd ruim voordat je ziek werd en alles kon doen.

https://www.bijniernet.nl/kwaliteit-zorg-kwaliteit-leven/kwaliteitsstandaard-bijnieraandoeningen/bijnierschorsinsufficientie-ziektespecifieke-module/stressschema-operatie/ Dit is het stressschema voor bijvoorbeeld colonscopie. Print het en neem het mee en bespreek een en ander met de endocrinoloog en de mdl afdeling waar de scopie wordt gedaan.

• 31 augustus 2024 om 17:19 #23109

Dag Alida,

Dank je wel voor de reactie. Ik heb de 16e september weer een afspraak met mijn oncologe, zal dan ook gelijk een afspraak maken met de endocrinoloog.  Het stress schema staat meerdere keren uitgedraaid in de kast, dus ben voorbereid.  Alleen is dit de eerste keer  met ” mijn nieuwe lijf” zoals ik het noem. Én na december ben ik een stuk onzekerder.

Ik ga er maar vanuit, dat ik een stuk minder HC krijg en misschien wel hyper zal zijn. Ach en het huis aan kant is ook weer fijn

Groeten Monique.

• 1 september 2024 om 12:29 #23110

Dag Monique,

De link die ik stuurde is niet het stressschema algemeen, maar specifiek voor zoiets als een colonscopie of een kleine ingreep met een dagopname speciaal voor het ziekenhuis.

• 1 september 2024 om 13:11 #23111

Dag Alida,

Ik ga gelijk kijken. Zag t woord stress schema en dacht die heb ik al…

Nogmaals dank je wel.

• 1 september 2024 om 13:12 #23112

Link geeft pagina niet gevonden, maar ik ga zelf wel ff zoeken op bijniernet.

• 1 september 2024 om 16:27 #23113

Ik heb de link iets aangepast en nu is het wel goed.Ik was een spatie vergeten tussen de link en de volgende zin.

• 8 september 2024 om 17:58 #23114

Dag Monique,

Ik ben in het Radboudumc op maandag opgenomen en op donderdagochtend heb ik de colonscopie gehad.

Ik heb alleen vlak voor het onderzoek cortisol infuus gehad en later op de dag erna. Op de andere dagen ervoor tijdens het laxeren volgens het stressschema. Daarnaast werd mijn natriumnen kalium strak gemonitord.

Groetjes

Ineke

• 13 september 2024 om 08:15 #23120

Hi Monique,

Ik kreeg in juni onverwachts een colonscopie, omdat ik er tijdens het bevolkingsonderzoek darmkanker uitgepikt werd.

In eerste instantie stond er een normale afspraak gepland, maar toen ik aangaf dat ik secundaire bijnierschorsinsufficientie had werd alles anders.

Eerst werd er overlegd met mijn behandelaar en daarna werd een opname geregeld voor een colonscopie met een roesje. Ik moest me daags voor de colonscopie om 15.45u melden. Daarna werd ik meteen aan een hydrocortisoninfuus gelegd; daar heb ik helemaal geen klachten van gehad. Het ergste vond ik het drankje wat je moest nemen om je darmen leeg te krijgen.

Eigenlijk was er een ding nog erger: de reactie van de arts die de colonscopie deed. Die maakte een opmerking in de trent van waarom dit “hele circus” moest. Dat zou alleen maar hoeven als je helemaal geen cortisol meer aanmaakte. Duh!!

Mijn uitslag was gelukkig goed.

• 22 september 2024 om 10:42 #23122

Dag Tiny en Ineke. Bedankt voor jullie reactie. Fijn dat t allemaal goed gegaan is en voor jou Tiny,  dat de uitslag goed is.

Morgen heb ik eerst een bronchoscpie,  die kwam er ff tussen door. Maar die gaat gewoon met een normaal stress schema.

Ik zie nu minder tegen de coloscopie op.

Groetjes Monique

• Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.